Το νερό αποτελεί ένα αγαθό ζωτικής σημασίας, αναγκαίο και άμεσο με το όποιο έρχονται σε επαφή καθημερινά όλα τα παιδιά. Οι ανθρώπινες παρεμβάσεις και η αλόγιστη σπατάλη του αποτελούν κορυφαία περιβαλλοντικά ζητήματα τα οποία προβληματίζουν ακόμη και τους μικρούς μας μαθητές. Η ενασχόληση μας με το συγκεκριμένο θέμα μας έδωσε την ευκαιρία να εισάγουμε στα παιδιά αντιλήψεις που έχουν σχέση με τη σωστή διαχείριση, χρήση και προστασία του νερού.
2. Εκπαιδευτικοί στόχοι
• Να ανακαλύψουν τη σημασία του νερού στη ζωή μας.
• Να ανακαλύψουν της ιδιότητες και τα χαρακτηριστικά του.
• Να γνωρίσουν τον κύκλο του νερού στη φύση, να κατανοήσουν τις ανθρώπινες παρεμβάσεις και να προβληματιστούν για την ποιοτική υποβάθμισή του.
• Να ευαισθητοποιηθούν σε θέματα σωστής διαχείρισης και εξοικονόμησης του νερού.
3. Μέθοδοι υλοποίησης
Όλους τους στόχους τους οποίους θέσαμε προσπαθήσαμε να τους υλοποιήσουμε μέσα σε ένα ευχάριστο παιδαγωγικό κλίμα διαλόγου, επικοινωνίας και συνεργασίας. Συγκεκριμένα υπήρξε διαθεματική προσέγγιση του θέματος με επίκεντρο τα ενδιαφέρονται, τις επιθυμίες και τις ιδιαίτερες κλίσεις των παιδιών μέσα σε ένα ομαδοσυνεργατικό πλαίσιο. Επιπλέον πραγματοποιήθηκαν εκπαιδευτικές εκδρομές (μελέτη πεδίου) για την ουσιαστικότερη κατανόηση και ανακάλυψη των πτυχών του θέματος.
4. Δραστηριότητες
Το πρόγραμμα διήρκεσε τέσσερις μήνες ( Μάρτιος- Ιούνιος 2009) και οι κατά σειρά δραστηριότητες οι οποίες πραγματοποιήθηκαν είναι οι εξής:
• Προβολή εικόνων του νερού σε όλες τις μορφές του (ποτάμι, θάλασσα, πάγος, βροχή κ.α.) με συνοδεία μουσικής με τη βοήθεια του ηλεκτονικού υπολογιστή. Συζήτηση για τον κύκλο του νερού στη φύση.
• Σύνθεση ποιημάτων από τα παιδιά με αφορμή τις εικόνες και τη μουσική και παρουσίαση αυτών στις υπόλοιπες τάξεις.
• Δημιουργία αφίσας από κάθε ομάδα παιδιών με θέμα την παγκόσμια ημέρα νερού.
• Καταγραφή λέξεων στον πίνακα της τάξης που σχετίζονται με το νερό και δημιουργία κρυπτόλεξου και ποιημάτων.
• Προβολή βίντεο σχετικού με την έλλειψη νερού στις αφρικανικές χώρες, συζήτηση, προβληματισμός.
• Πειράματα.
α) Τα παιδιά έφεραν τις οδοντόβουρτσές τους στο σχολείο και βούρτσισαν τα δόντια τους στις βρύσες της αυλής έχοντας τοποθετήσει μία λεκάνη κάτω από κάθε βρύση. Στο τέλος του πειράματος διαπιστώσαμε την τεράστια ποσότητα νερού που σπαταλήθηκε. Έπειτα συζητήσαμε γύρω από το θέμα της σωστής διαχείρισής του στην καθημερινή μας ζωή.
β) Οι μαθητές φύτεψαν στο σχολείο φακές και φασόλια σε μικρά μπολάκια από γιαούρτι. Στη συνέχεια χωρίσαμε τα φυτά σε δύο ομάδες, σε αυτά που θα ποτίζονταν και σε αυτά που θα αφήνονταν χωρίς νερό. Έτσι σε σύντομο χρονικό διάστημα παρατήρησαν τα αποτελέσματα της έλλειψης του νερού στα φυτά.
• Εκπαιδευτική εκδρομή στην πηγή «Πεντάβρυση» στις Στενιές Άνδρου. Τα παιδιά είδαν από κοντά το παραδοσιακό πλύσιμο των ρούχων από τις γυναίκες του χωριού και διαπίστωσαν τη σωστή χρήση του νερού.
• Εκπαιδευτική εκδρομή στο ποτάμι στα Γιάλια. Οι μαθητές παρατήρησαν τη μεγάλη ποικιλία ζώων και φυτών που ζουν κοντά στο νερό και προβληματίστηκαν για τη μεγάλη σημασία του.
5. Αξιολόγηση
Το συγκεκριμένο περιβαλλοντικό θέμα πραγματοποιήθηκε με απόλυτη επιτυχία καθώς όλα τα παιδιά συμμετείχαν ενεργά σε όλες τις δραστηριότητες και αποκόμισαν μοναδικές εμπειρίες οι οποίες τα οδήγησαν σε περεταίρω προβληματισμό και σκέψη. Οι μέθοδοι που χρησιμοποιήθηκαν για την αξιολόγηση είναι οι εξής: ερωτηματολόγιο, συζητήσεις και καταστάσεις προβληματισμού.
Υπεύθυνοι εκπαιδευτικοί: Γλυνού Καλλιόπη, δασκάλα Ε τάξης
Νίτσα Αργυρώ, δασκάλα Α τάξης
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου