Τα τελευταία χρόνια με την έξαρση των ιώσεων, έχουμε όλοι παρατηρήσει αφενός ότι τα παιδιά μικρής ηλικίας αρρωσταίνουν ευκολότερα και συχνότερα και αφετέρου την ευκολία με την οποία τα οδηγούμε στην κατανάλωση φαρμάκων. Έρευνες έχουν αποδείξει πως, αν και η παιδική θνησιμότητα έχει μειωθεί τα τελευταία χρόνια, καθώς η ιατρική έχει κάνει αλματώδη βήματα, η κατανάλωση φαρμάκων για την αντιμετώπιση των ασθενειών έχουν κάνει τους ιούς πιο ανθεκτικούς, με αποτέλεσμα να μπαίνουμε σε ένα φαύλο κύκλο. Επιπλέον, η σχολική χρονιά που πέρασε «στιγματίστηκε» από τη «γρίπη των χοίρων», γεγονός το οποίο αποτέλεσε και την αφορμή για να ασχοληθούμε στο σχολείο μας με το θέμα των βοτάνων και των φαρμακευτικών – θεραπευτικών τους ιδιοτήτων. Και όλα άρχισαν όταν ένα παιδί, ο Μανώλης «κατέθεσε» στην τάξη ότι η γιαγιά του, του έφτιαξε χαμομήλι με μέλι και λεμόνι και αμέσως ο βήχας του πέρασε.
Το πρόγραμμα της Περιβαλλοντικής Αγωγής ξεκίνησε μόλις γυρίσαμε από τις διακοπές του Πάσχα και κράτησε μέχρι το τέλος της χρονιάς. Ο τίτλος του ήταν «Ψωμί κι ελιά και μια ζεστή φλασκομηλιά(φασκόμηλο)».
Ζούμε σε έναν ευλογημένο τόπο, όπου τα αρωματικά φυτά και βότανα βρίσκονται στο άμεσο περιβάλλον μας, όπου οι άνθρωποι εξακολουθούν να μαζεύουν μόνοι τους το φασκόμηλο, το χαμομήλι, τη ρίγανη, το θυμάρι την κατάλληλη εποχή για να εξασφαλίζουν τα ροφήματά τους για όλο το χρόνο. Η ορεινή Νάξος και ιδιαίτερα η περιοχή του Φιλωτίου πάντοτε φημιζόταν για τη μυρωδάτη φλασκομηλιά, το μεθυστικό θυμάρι, από όπου προέρχεται και το υπέροχο θυμαρίσιο μέλι και άλλα πολλά.
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ
Σκοπός του εκπαιδευτικού σεναρίου είναι τα παιδιά να αγαπήσουν και να προστατεύσουν τη φύση, μέσα από τη γνωριμία τους με τη χλωρίδα του τόπου τους και τις ευεργετικές της ιδιότητες στην καθημερινή μας ζωή. Ιδιαίτερη έμφαση δόθηκε στη γνωριμία των παιδιών με τα βότανα αυτοφυόμενα και μη της Ορεινής Νάξου και στην άντληση πληροφοριών μέσα από την παράδοση για τα «φυτικά γιατροσόφια» και τη θεραπευτική τους δράση στις διάφορες ασθένειες.
Πιο συγκεκριμένα οι στόχοι του προγράμματος αφορούν στα ακόλουθα:
Ως προς τη Γλώσσα
• Να βελτιώσουν και να εμπλουτίσουν το λόγο τους
• Να αναγνωρίζουν οικείες λέξεις στο περιβάλλον και μέσα σε κείμενα
Ως προς τη Μελέτη Περιβάλλοντος
• Να αντιλαμβάνονται την αλληλεπίδραση του περιβάλλοντος με τις δραστηριότητες του ανθρώπου
• Να αποκτήσουν θετικές στάσεις και συμπεριφορές για το περιβάλλον
• Να αναπτύσσουν τη γλώσσα και την επικοινωνία και να αξιοποιούν την τεχνολογία
• Να εξοικειώνονται με βασικές ερευνητικές διαδικασίες
Ως προς την Πληροφορική
• Να πληκτρολογούν λέξεις συμβουλευόμενα πίνακες αναφοράς
• Με τη χρήση κατάλληλων λογισμικών και τη βοήθεια της εκπαιδευτικού, τα παιδιά ηχογραφούν τις φωνές τους και τις αναπαραγάγουν, παρατηρούν φωτογραφίες και παρακολουθούν βίντεο. «Παίζουν» δημιουργώντας και βρίσκοντας λύσεις σε προβληματικές καταστάσεις (δημιουργία κουίζ, σταυρόλεξα, παζλ, φύλλα εργασίας στο word κλπ.)
ΥΛΟΠΟΙΗΣΗ
Στο project αυτό, δουλέψαμε πολύ και με τις Νέες Τεχνολογίες και λογισμικά που διευκόλυναν το έργο μας.
Στην αρχή κάναμε ένα ιστόγραμμα με τα παιδιά σε ένα πρόγραμμα χαρτογράφησης, το inspiration, πάνω στο οποίο βασιστήκαμε καταγράφοντας τις πληροφορίες που έχουν τα παιδιά για τα βότανα και τα φάρμακα.
Τα παιδιά άρχισαν να αντιλαμβάνονται και να διαχωρίζουν τα φάρμακα που μας δίνουν οι βιομηχανίες από τα «φάρμακα» που μπορούμε να πάρουμε από τη φύση. Μιλήσαμε, λοιπόν, για το φασκόμηλο που είναι δυναμωτικό και προλαμβάνει τις αρρώστιες, τη ρίγανη και το χαμομήλι που καταπραΰνουν το βήχα και για δεκαπέντε ακόμα βότανα, που τα βρίσκουμε στο βουνό ή στη γλάστρα της γιαγιάς μας.
Δημιουργήσαμε μια γωνιά με βότανα σε γλάστρες: βασιλικό, δυόσμο, λεβάντα, αρμαπαρόριζα, τα οποία τα μυρίσαμε και τα αναγνωρίσαμε με κλειστά μάτια και γράψαμε ταμπελίτσα με το όνομα του φυτού σε κάθε γλάστρα. Πήγαμε περίπατο στο βουνό γύρω από το Φιλώτι, όπου μας συνόδευσαν δύο πολύ γνωστοί και έμπειροι περιπατητές της περιοχής, οι οποίοι γνωρίζουν καλά τα μονοπάτια και τα βότανα. Ο περίπατος πραγματοποιήθηκε αρχές Μαΐου, την εποχή που η φύση βρίσκεται στο απόγειό της. Τα παιδιά γνώρισαν, άγγιξαν και μύρισαν το φασκόμηλο, τη ρίγανη, το θυμάρι κ.ά. Κόψαμε, με τη βοήθεια των ειδημόνων ένα κλωναράκι από το καθένα για να φτιάξουμε το δικό μας βοτανολόγιο. Τελικά, δημιουργήσαμε ένα πίνακα αναφοράς με τα βότανα και τα ονόματά τους και προτιμήσαμε να κάνουμε το βοτανολόγιό μας ψηφιακό. Δημιουργήθηκε σε power point και είχε τη μορφή κουίζ. Ακουγόταν το ηχογραφημένο από τη νηπιαγωγό ερώτημα-αίνιγμα που συνόδευε τη φωτογραφία του βοτάνου, ενώ η σωστή απάντηση ερχόταν στην επόμενη φωτογραφία, ηχογραφημένη με τις φωνές των παιδιών και την αντίστοιχη λέξη αναγραμμένη. Παρακάτω παραθέτουμε ένα δείγμα του ψηφιακού βοτανολογίου:
-Έγραψαν τις ονομασίες των βοτάνων σε ένα φύλλο εργασίας του Word
-Έλυσαν το σταυρόλεξο με τίτλο «βοτανο…λογίες» στο hotpotatoes
-Ένωσαν τα κομμάτια των παζλ που φτιάχτηκαν με τις φωτογραφίες των παιδιών από τον περίπατό τους στο βουνό με το Jigsaw Puzzle Creator 2007.
ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ
Τα αποτελέσματα του προγράμματος παρουσιάστηκαν στην καλοκαιρινή γιορτή του σχολείου. Παρουσιάσαμε ένα «ταινιάκι», που ετοιμάσαμε στο MovieMaker με φωτογραφίες και βίντεο από όλες τις δραστηριότητες και τα παιχνίδια των παιδιών μέσα στην τάξη και από τον περίπατό μας στο βουνό. Τα παιδιά δραματοποίησαν και χόρεψαν ένα υπέροχο τραγούδι με τίτλο «Βότανα», που είχαμε την τύχη να βρούμε στο ανοιξιάτικο τεύχος από το περιοδικό «Παράθυρο στην Εκπαίδευση».
Τα παιδιά, όπως και εμείς που συμμετείχαμε στο πρόγραμμα, εντυπωσιαστήκαμε με το πλούσιο φυσικό περιβάλλον που ανακαλύψαμε γύρω από το Φιλώτι. Ήρθαμε σε επαφή με ανθρώπους που μας μετέδωσαν το μεράκι και την αγάπη τους για τη φυσική ζωή και έμαθαν στα παιδιά την αξία του να ζεις κοντά στη φύση: να βλέπεις, να αγγίζεις, να μυρίζεις, να προστατεύεις και να αγαπάς ό,τι απλόχερα η φύση μας προσφέρει. Έχουμε τη δυνατότητα να αναγνωρίζουμε πλέον τα βότανα και συλλέξαμε πληροφορίες για τις φαρμακευτικές τους ιδιότητες, τις οποίες μετάφεραν τα παιδιά στο σπίτι τους και στις οικογένειές τους.
ΚΥΛΗ ΕΙΡΗΝΗ
ΣΦΑΚΙΑΝΟΥ ΚΩΝ/ΝΑ-ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ
ΑΝΑΜΑΤΕΡΟΥ ΣΟΦΙΑ
ΜΟΥΣΤΑΚΗ ΑΝΝΑ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου