Οι μαθητές του Νηπιαγωγείου Λευκών και η νηπιαγωγός, στο πλαίσιο της περιβαλλοντικής ευαισθητοποίησης ανέλαβαν την υλοποίηση προγράμματος με θέμα: «Βουνό ή θάλασσα». Η αφορμή για την ενασχόληση μας με το θέμα αυτό, δόθηκε από τα ίδια τα παιδιά. Σε κάθε ταξίδι μου στον τόπο καταγωγής μου, τα Ιωάννινα τα παιδιά έδειχναν μεγάλο ενδιαφέρον να μάθουν για αυτόν. Θεώρησα πως θα ήταν μια καλή ευκαιρία τα παιδιά που ζουν στο νησί και που κάποια από αυτά δεν έχουν ταξιδέψει έξω από αυτό, να μάθουν πως υπάρχει και κάτι διαφορετικό από τον τόπο τους. Να μάθουν πως ζουν οι άνθρωποι στις ορεινές περιοχές, αν όχι βιωματικά, τουλάχιστον με αφηγήσεις, φωτογραφίες, μέσω Η/Υ.
ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ
Όσον αφορά το κεφάλαιο της μεθοδολογίας αξιοποιήσαμε:
• τη μέθοδο project,
• την ομαδοσυνεργατική εργασία,
• την βιωματική-πολυαισθητηριακή μάθηση τόσο στην ατομική όσο και στην ομαδική εργασία,
• την ανάπτυξη του διαλόγου και συνάμα της κριτικής σκέψης,
• τη σύνδεση όσων είπαμε και κάναμε με την καθημερινή πραγματικότητα,
• το άνοιγμα του σχολείου στην κοινωνία.
Συγκεκριμένα με τη μέθοδο των σχεδίων εργασίας, τα παιχνίδια και τις κατασκευές, την επίλυση των διαφόρων προβλημάτων που προέκυψαν, συντελέστηκε η ενεργή διαδικασία της μάθησης.
ΣΤΟΧΟΙ
1. Να αντιληφθούν ότι εκτός από το δικό τους τρόπο ζωής, στο νησί υπάρχει και το διαφορετικό.
2. Να μάθουν για τις διαφορές στο φυσικό περιβάλλον στις ορεινές περιοχές σε σχέση με τις νησιωτικές περιοχές.
3. Να ενημερωθούν για τις διαφορές στην παράδοση, στη μουσική, στην ενδυμασία κ.τλ.
4. Να μάθουν για τις κλιματικές διαφορές.
5. Να μάθουν για τη διαφορετική χλωρίδα και πανίδα.
6. Να μάθουν για τις διαφορές στην αρχιτεκτονική των κτιρίων.
7. Μέσα από ποικίλες δραστηριότητες να επιτύχουμε την ολόπλευρη ανάπτυξη των νηπίων σύμφωνα με τη διαθεματικότητα.
8. Να έρθουν σε επαφή με τον ηλεκτρονικό υπολογιστή.
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
ΜΟΡΦΟΛΟΓΙΑ ΕΔΑΦΟΥΣ-ΦΥΣΙΚΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ
1) Από τη μια η θάλασσα και από την άλλη οι λίμνες, τα ποτάμια τα ρυάκια. Από τη μια το άγονο έδαφος και από την άλλη η πλούσια βλάστηση, δέντρα, δάση κ.τ.λ. Από τη μια λοφάκια και χαμηλά βουνά και από την άλλη ψηλά βουνά χιονισμένα…Εντοπίσαμε τις διαφορές και μέσα από διάφορες δραστηριότητες τις εμπεδώσαμε:
-Είδαμε στο internet εικόνες από νησιά και αντίστοιχες εικόνες από ορεινές περιοχές.
-Εικαστικά:
Κατασκευή μακέτας: νησιώτικο τοπίο.
Κατασκευή μακέτας: ορεινό τοπίο.
Κατασκευή κάδρου με φελλό και φυσικά υλικά (ορεινό τοπίο).
Κατασκευή κάδρου από λινάτσα με κοχύλια κ.α (νησιώτικο τοπίο).
Κατασκευή δέντρου με πράσινα φύλλα.
Κολάζ: χιονισμένο τοπίο
Ομαδική εργασία: «ο κύκλος του νερού»
Πείραμα με βρασμένο νερό για τη δημιουργία βροχής.
-Μουσικοκινητική:
Ακούμε μουσική και περπατάμε. Όταν η μουσική είναι σιγανή αναπαριστούμε τα χαμηλά βουνά κατεβάζοντας το χέρι και όταν η μουσική δυναμώνει, τα ψηλά βουνά ανεβάζοντας το χέρι.
Όταν ακούνε τη λέξη λίμνη φτιάχνουνε κύκλο, όταν ακούνε ποτάμι γίνονται μια γραμμή και όταν ακούνε θάλασσα σκορπίζονται στο χώρο και χορεύουν...
-Μαθηματικά:
Εμπεδώσαμε ποσοτικές έννοιες όπως:
ψηλά βουνά-χαμηλά βουνά
πολλά δέντρα-λίγα δέντρα
μεγάλα κτίρια-μικρά κτίρια.
-Εκμάθηση του ποιήματος: «Από πού είσαι ποταμάκι»
-Γλώσσα:
Εισαγωγή νέου λεξιλογίου(ορεινή-παραθαλάσσια περιοχή, στεριά-ξηρά κ.τ.λ.
-Γεωγραφία:
Εντοπισμός στο χάρτη νησιών και ορεινών περιοχών.
-Περίπατος στα στενά του χωριού για να βιώσουμε το νησιώτικο τοπίο.
2) ΠΑΡΑΔΟΣΗ-ΧΟΡΟΙ
-Εικαστικά: Με την ευκαιρία της επετείου της 25ης Μαρτίου εντοπίζουμε τι φοράνε οι στεριανοί ήρωες της επανάστασης και τι οι νησιώτες και κατασκευάζουμε στολές.
-Μουσική: Μαθαίνουμε τις μουσικές αξίες και σύμφωνα με αυτές μαθαίνουμε ένα αργό χορό της στεριάς(συρτό στα τρία) και ένα γρήγορο νησιώτικο χορό(μπάλος).
3) ΖΩΑ-ΦΥΤΑ
-Εικαστικά: Κατασκευή ζώων ξηράς και θάλασσας.
4) ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΑ-ΜΕΤΑΦΟΡΙΚΑ ΜΕΣΑ
-Εικαστικά: Κατασκευή καραβιών.
-Τραγούδι: «Το ναυτάκι του Αιγαίου».
Νηπιαγωγός : Μαίρη Μήτση
Συμμετείχαν οι μαθητές:
Κυριακή Σομπόνη
Μελπομένη Σομπόνη
Ιωσήφ Μπρουκς
Εύη Κοντού
Κατερίνα Καπούτσου
Μαριάννα Βιτζηλαίου
Άγγελος Χανιώτης
Μοσχονάς Ραγκούσης
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου