ΓΕΝΙΚΟ ΘΕΜΑ : Η ανακύκλωση
ΣΚΟΠΟΣ : Ευαισθητοποίηση των μαθητών για την προστασία του περιβάλλοντος και ανάπτυξη ενδιαφέροντος για ενεργητική συμμετοχή στη βελτίωσή του.
ΒΑΣΙΚΟΙ ΣΤΟΙΧΟΙ :
• Να συμμετέχουν σε πρόγραμμα ανακύκλωσης και να αντιληφθούν τη χρησιμότητά της.
• Να αναγνωρίσουν την επαναχρησιμοποίηση σα λύση για την μείωση των απορριμμάτων.
• Να ευαισθητοποιηθούν και να υιοθετήσουν στάσεις και δράσεις με σεβασμό στο περιβάλλον.
ΑΛΛΟΙ ΣΤΟΧΟΙ :
• Να εμπλουτίσουν το λεξιλόγιό τους.
• Να μάθουν να ταξινομούν, να συγκρίνουν, να πειραματίζονται με τα διάφορα υλικά.
• Να επιλέγουν και να χρησιμοποιούν δημιουργικά τα διάφορα ανακυκλώσιμα υλικά.
• Να αναπτύξουν την φαντασία και τη δημιουργικότητά τους.
• Να μάθουν να συνεργάζονται.
ΑΦΟΡΜΗΣΗ – ΕΠΙΛΟΓΗ ΘΕΜΑΤΟΣ
Αφορμή για να ασχοληθούμε με το θέμα της ανακύκλωσης στάθηκε η επιθυμία των παιδιών να χρησιμοποιήσουν «άχρηστο» υλικό σε διάφορες γωνιές του Νηπιαγωγείου (μαγαζάκι, κουζίνα) αλλά και σε διάφορες χειροτεχνίες.
ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ ΜΕ ΑΛΛΟΥΣ ΦΟΡΕΙΣ Ή ΠΡΟΣΩΠΑ
Με το Δήμο Κορθίου
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ (ενδεικτικά) :
-Φτιάχνουμε κάστρο από χαρτόνι
- Γνωρίζουμε το σήμα της ανακύκλωσης.
-Κάνουμε ανακύκλωση στο σχολείο
- Ταξινομούμε τις συσκευασίες ανάλογα με το υλικό κατασκευής της.
- Γνωρίζουμε τα 4 υλικά (χαρτί, μέταλλο, γυαλί, πλαστικό) το χρόνο ζωής τους, τις δυνατότητες επαναχρησιμοποίησής τους.
- Μαθαίνουμε να επιλέγουμε ανακυκλώσιμες συσκευασίες.
- Συλλέγουμε πληροφορίες από έντυπο υλικό (φυλλάδια, περιοδικά, εφημερίδες).
- Χρησιμοποιούμε δημιουργικά «άχρηστα υλικά» για τη δημιουργία διαφόρων κατασκευών.
- Στέλνουμε επιστολή στους γονείς να μας μαζεύουν ότι υλικό δεν χρησιμοποιείται, γι’ αυτόν το σκοπό.
-Κάνουμε ομαδικές και ατομικές κατασκευές (π.χ λουλούδια, πεταλούδες, κότες, πουλιά κτλ.)
-Διαβάζουμε παραμύθια όπως:
- «Ήταν ένα μικρό χαρτάκι», της Α. Παρούση.
- «Ο Μπεν, η Μου και τα σκουπίδια», Σ. Ζαραμπούκα.
- «Ντενεκεδούπολη», Ευγ. Φακίνου.
- Παίζουμε με τις εφημερίδες και τις μεταμορφώνουμε.
- Κάνουμε ανακυκλωμένο χαρτί.
- Μαθαίνουμε το τραγούδι της ανακύκλωσης.
- Παίζουμε επιτραπέζια και άλλα παιχνίδια φτιαγμένα με ανακυκλώσιμα υλικά (π.χ. το παιχνίδι των πειρατών, κροκέ, μπόουλινγκ κτλ.).
- Πραγματοποίηση καλοκαιρινής γιορτής με τίτλο «Πειρατοναυτάκια εν δράσει…Αναζητώντας την Ανακύκλωση»
- Κατασκευή σκηνικών, αξεσουάρ, κοστουμιών για τη γιορτή από ανακυκλώσιμα υλικά
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ
Το πρόγραμμα της ανακύκλωσης, αν και ξεκίνησε από το Φεβρουάριο, ήταν ήδη μέρος της ζωής των παιδιών από το οικογενειακό τους περιβάλλον. Η πλειοψηφία των παιδιών ήταν εξοικειωμένη με κάποιες από τις έννοιες της ανακύκλωσης, γι’ αυτό και η συνεισφορά τους στην εκπαιδευτική διαδικασία ήταν σημαντική. Λειτούργησαν ως πηγή γνώσεων για τα αλλοδαπά παιδιά και για εκείνα που δεν ήταν μυημένα στο θέμα της ανακύκλωσης. Αυτό ήταν ένα στοιχείο πολύ ενδιαφέρον και για τις δύο ομάδες παιδιών.
Παράλληλα, ενεργοποιήθηκαν σε πολύ μεγάλο βαθμό στο να αναγνωρίζουν, να συλλέγουν και να μεταφέρουν και από το σπίτι ανακυκλώσιμα υλικά προκειμένου να φτιάξουν ομαδικές και ατομικές κατασκευές.
Το στοιχείο που υπήρξε καταλυτικό για την καλή έκβαση του συγκεκριμένου προγράμματος ήταν η επιθυμία των παιδιών να δημιουργήσουν μια δικιά τους καλοκαιρινή γιορτή με θέμα την ανακύκλωση, ώστε να μεταφέρουν τις γνώσεις τους στο κοινωνικό τους περίγυρο.
Μεγάλη ήταν η περιέργεια και των αλλοδαπών παιδιών τα οποία μέχρι το τέλος του προγράμματος έμαθαν βασικά στοιχεία για την ανακύκλωση, εμπλουτίζοντας έτσι και το λεξιλόγιό τους. Με τον τρόπο αυτό βοηθήθηκαν από τους ομηλίκους τους στα πλαίσια της ομάδας, έμαθαν να συνεργάζονται με τους συμμαθητές τους και να αποτελούν ισχυρό κρίκο για την ομάδα τους.
Σημαντικό ρόλο έπαιξαν και οι γονείς στην πλειοψηφία τους στηρίζοντας το πρόγραμμα και το ενδιαφέρον των παιδιών τους, συλλέγοντας μαζί με τα παιδιά ανακυκλώσιμα υλικά, χρησιμοποιώντας την τσάντα της ανακύκλωσης που δόθηκε από το Δήμο Κορθίου και ανακυκλώνοντας μαζί με τα παιδιά.
Ως εκπαιδευτικοί εκπλαγήκαμε ευχάριστα με το γεγονός ότι οι γνώσεις των παιδιών για την ανακύκλωση ήταν αρκετές, αλλά και με το γεγονός ότι το ενδιαφέρον τους ήταν αμείωτο σε όλη τη διάρκεια του προγράμματος. Αυτό ακριβώς το γεγονός μας κινητοποίησε στο να αναζητήσουμε και άλλους διαφορετικούς τρόπους προσέγγισης του θέματος, παραπάνω πληροφορίες για να δώσουμε στα παιδιά. Μας χαροποίησε ιδιαίτερα ότι η γιορτή του καλοκαιριού έδωσε παραπάνω κίνητρο στα παιδιά να ασχοληθούν και τελικά να είναι πραγματικά μια γιορτή βγαλμένη από αυτά.
Υπεύθυνοι εκπαιδευτικοί : ΔΡΑΚΟΠΟΥΛΟΥ ΑΓΓΕΛΙΚΗ - ΤΣΑΠΑΡΑ ΜΑΡΙΑ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου