Τρίτη 19 Φεβρουαρίου 2008

«ΚΑΤΑΝΑΛΩΝΩ ΣΥΝΕΤΑ-ΑΝΑΚΥΚΛΩΝΩ ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΑ» Πρόγραμμα Π.Ε 2ου Νηπιαγωγείου Ερμούπολης 2006-7


ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΟΜΑΔΑ: ΜΠΑΚΑΛΗ ΜΑΡΙΑ, ΦΑΡΑΖΗ ΕΥΤΥΧΙΑ, ΧΑΤΖΗΝΙΚΟΛΑΟΥ ΑΝΝΑ-ΜΑΡΙΑ
ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΡΙΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ: ΧΑΤΖΗΝΙΚΟΛΑΟΥ ΑΝΝΑ-ΜΑΡΙΑ


Στο 2ο Νηπιαγωγείο Ερμούπολης τη σχολική χρονιά 2006-7 μαζί με τους μικρούς μας μαθητές ασχοληθήκαμε με το θέμα της κατανάλωσης και της ανακύκλωσης. Η αιτία ήταν ότι καθημερινά παρατηρούσαμε τον κάδο απορριμμάτων της τάξης μας να γεμίζει με ποικίλα και πολλά υλικά από τις χειροτεχνίες και από το κολατσιό μας, γεγονός που μας υποχρέωνε να αλλάζουμε σακούλα στο μέσον της ημέρας. Η αφορμή δόθηκε όταν μια μέρα διαπιστώσαμε ότι δεν είχαμε σακούλα να αλλάξουμε και δεν ξέραμε τι να κάνουμε τα σκουπίδια μας που ήδη έμοιαζαν με βουνό.
Σκεφθήκαμε τότε να ξεχωρίσουμε τα σκουπίδια μας ανάλογα με το υλικό που είναι κατασκευασμένα και να τα τοποθετήσουμε σε ειδικούς κάδους που κατασκευάσαμε από άχρηστα χαρτόκουτα. Τότε διαπιστώσαμε ότι τα πράγματα που χρησιμοποιούμε χωρίζονται σε 4 βασικές κατηγορίες συσκευασιών: γυάλινες, μεταλλικές, χάρτινες και πλαστικές και επειδή γέμιζαν πολύ γρήγορα οι κάδοι στην τάξη μας, αναρωτηθήκαμε μήπως θα ήταν χρήσιμο αν χρησιμοποιούσαμε ξανά τα σκουπίδια μας με έναν άλλο τρόπο.
Δημιουργήσαμε χειροτεχνίες πολλές με τα υλικά όπως από τα κύπελλα των γιαουρτιών και τα καπάκια τους, γιρλάντες, από ρολά υγείας γλάρους και αλκυόνες, από τα πλαστικά μπουκάλια λαγούς και γουρουνάκια, από τα χάρτινα κουτιά του γάλακτος καλαθάκια και σπιτάκια, από τα στρογγυλά χάρτινα κουτιά τυριών μουσικά όργανα, από χαρτοσακκούλες μάσκες, από αλουμινένια χαρτάκια γιαουρτιών χριστουγεννιάτικες κάρτες, από εφημερίδες εφημεριδόκουκλες, από τενεκεδάκια την τενεκεδούπολη, από........από……., από....,
Οι κάδοι όμως πάντα συνέχιζαν να είναι γεμάτοι. Προβληματιστήκαμε για το τι μπορούμε να κάνουμε και αποφασίσαμε να προσπαθήσουμε να δημιουργούμε λιγότερα σκουπίδια, δηλαδή να καταναλώνουμε λιγότερο και συνετά. Ανατρέξαμε σε πηγές πληροφόρησης όπως βιβλία, διαδίκτυο, έντυπο τύπο και τηλεόραση, επισκεφθήκαμε την παιδική βιβλιοθήκη για περισσότερες πληροφορίες και ανακαλύψαμε την ΑΝΑΚΥΚΛΩΣΗ και την ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ.
Προβληματιστήκαμε για το πού πάνε τα σκουπίδια όταν το απορριμματοφόρο τα μαζεύει και οργανώσαμε τη επίσκεψη στη χωματερή, που θα τη θυμόμαστε γιατί τα σκουπίδια ήταν ένα βουνό που έφτανε μέχρι τη θάλασσα.
Πειραματιστήκαμε και θάψαμε τα σκουπίδια της μέρας για να δούμε ποια βιοδιασπώνται και σε πόσο χρόνο. Μετά από ένα μήνα διαπιστώσαμε ότι μόνο τα χάρτινα και τα οργανικά έλιωσαν!
Παράλληλα, θελήσαμε να μάθουμε πόσοι κάδοι απορριμμάτων υπάρχουν στη γειτονιά του νηπιαγωγείου μας και ποιοι από αυτούς είναι κάδοι ανακύκλωσης. Τα αποτελέσματα ήταν απογοητευτικά (κανένας κάδος ανακύκλωσης), γεγονός που μας ενεργοποίησε να επισκεφθούμε το Δήμαρχο της Ερμούπολης για να του ζητήσουμε να φέρει στην πόλη μας κάδους ανακύκλωσης. Ετοιμάσαμε την επιστολή με το αίτημά μας, γράψαμε τις ερωτήσεις μας, και σηκώνοντας ψηλά το πανό με το σύνθημά μας, τον επισκεφθήκαμε.
Η ανακύκλωση ξέρουμε πλέον ότι είναι υπόθεση όλων μας, προστατεύει την υγεία μας, το περιβάλλον και τη γη, το σπίτι μας δηλαδή, και πληροφορούμαστε ότι μπορούμε να στέλνουμε τα χάρτινα και τα αλουμινένια απορρίμματά μας καθώς και τις μπαταρίες σε εργοστάσια ανακύκλωσης στην Αθήνα. Αποφασίζουμε και έξω από την πόρτα του νηπιαγωγείου μας τοποθετούμε αντίστοιχους κάδους ανακύκλωσης, ετοιμάζουμε ένα τετράπτυχο ενημέρωσης και το μοιράζουμε στις τάξεις των δύο δημοτικών με τα οποία γειτονεύουμε.
Το γεγονός γίνεται ευρέως γνωστό. Τα παιδιά των δημοτικών γεμίζουν τους κάδους με χάρτινα και μεταλλικά σκουπίδια που αδειάζει κάθε βδομάδα ο πατέρας Αντώνιος Βουτσίνος και τα στέλνει στην Αθήνα, καθώς και με μπαταρίες που τις ταχυδρομούμε στον ΑΦΗΣ.
Στην τάξη μας οργανώνουμε τη γωνιά της ανακύκλωσης και το μαγαζάκι μας στο οποίο όταν παίζουμε, μαθαίνουμε να αγοράζουμε ό,τι έχουμε ανάγκη και αυτό που έχουμε προγραμματίσει.
Σε περιοδικά και στην τηλεόραση αναζητούμε τις διαφημίσεις, και προσπαθούμε να ανακαλύψουμε ποιες από αυτές θέλουν να μας παραπλανήσουν και να μας οδηγήσουν στην υπερκατανάλωση. Παίζουμε παιχνίδια ρόλων, θεατρικά παιχνίδια, φτιάχνουμε τις δικές μας διαφημίσεις.
Κατασκευάζουμε τη Μαργαρίτα της Κατανάλωσης που μας θυμίζει πώς να είμαστε συνετοί καταναλωτές και το κρεμάμε στην τάξη μας και συνθέτουμε το Αλφαβητάρι της Κατανάλωσης για να θυμόμαστε τις λέξεις που μάθαμε..
Δημιουργούμε το παραμύθι μας και αποφασίζουμε να το παίξουμε στο τέλος της χρονιάς. Ετοιμαζόμαστε, ορίζουμε τους ρόλους και φτιάχνουμε τα κοστούμια μας. Διασκεδάζουμε πολύ με αυτό.
Πλησιάζει η Παγκόσμια Ημέρα Περιβάλλοντος και ήδη έχουμε ετοιμάσει τις πινακίδες με το σύνθημά μας που θα τις κολλήσουμε στους κάδους της γειτονιάς μας για να θυμόμαστε όλοι ότι:
Καταναλώνω συνετά
Ανακυκλώνω καθημερινά
Τα σκουπίδια δεν πετώ
Και τα ξαναχρησιμοποιώ

Δεν υπάρχουν σχόλια: