Πέμπτη, 17 Σεπτεμβρίου 2009

2Ο ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΤΗΝΟΥ « Το νερό πηγή ζωής»

Πρόγραμμα Περιβαλλοντικής Αγωγής Σχολικό Έτος 2008-2009

Τάξη Ε1

Παιδαγωγική καθοδήγηση: Αγγελική Θεοχάρη



Μέσα στα πλαίσια του περιβαλλοντικού προγράμματος επιλέξαμε να ασχοληθούμε με το νερό.
Ο λόγος είναι προφανής μιας και οι Κυκλάδες αντιμετωπίζουν σοβαρό πρόβλημα λειψυδρίας.
Σκοπός ήταν να ευαισθητοποιηθούν οι μαθητές στο θέμα αυτό και να αποκτήσουν οικολογική συνείδηση.

Αρχικά γνωρίσαμε το νερό σαν στοιχείο, τον κύκλο του νερού στη φύση, την αναγκαιότητα του νερού στην ανθρώπινη διαβίωση και τέλος την ενεργή συμμετοχή των μαθητών μέσα σε αυτή τη διαδικασία και την ευαισθητοποίηση τους ως ενεργοί πολίτες.

Γνωρίσαμε τις μορφές του νερού στη φύση, πώς ο άνθρωπος επεμβαίνει σε αυτόν τον κύκλο και μέσα από τις ανάγκες του ανθρώπου για νερό ξεχωρίσαμε και ασχοληθήκαμε ιδιαίτερα με το πόσιμο νερό και με το εμφιαλωμένο νερό. Ο λόγος είναι ότι στην Τήνο το νερό δεν είναι πόσιμο και καταναλώνεται μόνο εμφιαλωμένο νερό.
Στόχος ήταν να μάθουν τα παιδιά τα στοιχεία του πόσιμου νερού και τη χρησιμότητα στον ανθρώπινο οργανισμό. Επίσης στόχος ήταν η ευαισθητοποίηση στο θέμα της ανακύκλωσης. Διαθεματικά μέσω αυτού ασχοληθήκαμε με τη γεωγραφία μέσω της μελέτης από πού προέρχεται η κάθε μάρκα νερού και με τα εικαστικά.

Φάση 1η

Απόκτηση βασικών γνώσεων για το στοιχείο του νερού, τον κύκλο του νερού, τη χρησιμότητα του πόσιμου νερού στον άνθρωπο.

Φάση 2η

Γνωριμία με το πόσιμο νερό, του Δήμου και το εμφιαλωμένο. Συγκεκριμένα ασχοληθήκαμε με το εμφιαλωμένο νερό, συγκεντρώνοντας όλες τις μάρκες που διατίθονται στο εμπόριο.
Κάθε παιδί ανέλαβε μια μάρκα νερού, κατέγραψε τα στοιχεία του και τον τόπο προέλευσής του, από πού πηγάζει και σε ποια περιοχή εμφιαλώνεται.
Στη συνέχεια έγινε σύγκριση αυτών καθώς και μέσα από αυτή τη διαδικασία ήταν προφανές σε ποια μέρη της Ελλάδας υπάρχουν πηγές και πληθώρα νερού σε αντίθεση με τις Κυκλάδες που αντιμετωπίζουν σοβαρότατο πρόβλημα λειψυδρίας.

Φάση 3η
Δράσεις

1. Ποιήματα
Κάθε παιδί έγραψε ένα ποίημα για τη μάρκα νερού που είχε αναλάβει να μελετήσει.
2. Ανακύκλωση
Μαζέψαμε ένα τεράστιο όγκο πλαστικών μπουκαλιών και γεμίσαμε ένα τεράστιο κάδο (μια τεράστια κούτα συσκευασίας δίκυκλης μηχανής!) και παρόλο που στο νησί μας δεν υπάρχει ανακύκλωση, τον αποθηκεύσαμε ώστε να παραδώσουμε το ανακυκλώσιμο υλικό στο Δήμο, ο οποίος έχει δεσμευτεί για το πρόγραμμα ανακύκλωσης στο νησί μας …
Φτιάξαμε ένα πολύ μεγάλο κάδο ανακύκλωσης από τα ήδη χρησιμοποιημένα μπουκάλια νερού!!!
3. Εικαστική και πολιτισμική προσέγγιση του θέματος
Τα παιδιά βρήκαν και ζωγράφισαν εκφράσεις και παροιμίες για το νερό!!!
Συμπέρασμα
Θεωρώ ότι τα παιδιά απέκτησαν τις βασικές γνώσεις για το νερό στη φύση και για το πόσιμο νερό. Μέσα από τη διαθεματική προσέγγιση απέκτησαν και άλλες γνώσεις οι οποίες μέσα από αυτή τη διαδικασία έγιναν βίωμα στα παιδιά. Ευαισθητοποιήθηκαν στο θέμα της ανακύκλωσης και στην διαχείριση του νερού στο σπίτι. Και τέλος εκφράστηκαν ελεύθερα και δημιούργησαν με κέφι, μεράκι και πολλές ιδέες!!!
Ο στόχος πραγματώθηκε και άνοιξε ο δρόμος για υπεύθυνους μελλοντικούς πολίτες.

1 σχόλιο:

elenfly είπε...

Θεωρώ πως αυτοί οι υπεύθυνοι μελλοντικοί πολίτες καλά κάνουν και μαθαίνουν την υπευθυνότητα πρέπει όμως να μάθουν να παλεύουν και να κερδίζουν το αγαθό επιβίωσης "νερό" που δικαιούνται.Γι αυτό τον κάδο ανακύκλωσης να τον στείλετε στο Γραφείο του πρωθυπουργού μήπως επιτέλους αποφασίσουν να δώσουν μια λύση για την υδροδότηση των νησιών μας και να σταματήσουν να καταναλώνουν μελάνι για άχρηστες υπογραφές.
Συγχαρητήρια για το έργο σας!