Πέμπτη, 17 Σεπτεμβρίου 2009

Οικολογικές αυτοσχέδιες οργανοκατασκευές






Τα μουσικά όργανα είναι μέσα για τέχνη και ψυχαγωγία, για παιδεία και επικοινωνία. Είναι φορείς αξιών και πολιτιστικών μηνυμάτων, είναι μάρτυρες της τεχνικής και της πολιτιστικής προόδου. Παράλληλα, όμως, είναι φυσικά αντικείμενα, κατασκευασμένα από ποικίλα υλικά: μέταλλο, δέρμα, ξύλο, γυαλί, χαρτί … Άραγε θα μπορούσε η γνωριμία με το θαυμαστό κόσμο της μουσικής να δημιουργήσει οικολογικές ανησυχίες, να αφυπνίσει την περιβαλλοντική συνείδηση και να οδηγήσει στη διαμόρφωση κοινωνικών αξιών, δράσεων και στάσεων στα πλαίσια της περιβαλλοντικής εκπαίδευσης;

Το πρόγραμμα «Γνωριμία με τα Μουσικά Όργανα» που εκπονήθηκε με μαθητές δημοτικών σχολείων κατά το σχολικό έτος 2007-2008 λειτούργησε ακριβώς προς αυτή την κατεύθυνση. Οι μαθητές ορμούμενοι από ένα καθαρά μουσικό ερέθισμα, όπως υποδηλώνει και ο τίτλος του προγράμματος, οδηγήθηκαν στην περιβαλλοντική εκπαίδευση πραγματοποιώντας εξελικτικά ποικίλες δραστηριότητες :
• Συλλογή πληροφοριών για την κατασκευή, την ιστορία, την εξέλιξη και το μηχανισμό των μουσικών οργάνων, καθώς και εικόνων ή ομοιωμάτων αυτών.
• Ταξινόμηση των μουσικών οργάνων σε 4 οικογένειες ανάλογα με τον τρόπο παραγωγής του ήχου: Έγχορδα, Πνευστά, Κρουστά και Πληκτροφόρα.
• Σχεδίαση μουσικών οργάνων, ζωγραφική και κατασκευή των αντίστοιχων αφισών – πόστερ των 4 κατηγοριών με την τεχνική του κολάζ.
• Αναζήτηση της γεωγραφίας των μουσικών οργάνων, σε Ελλάδα και εξωτερικό. Παρατήρηση του υλικού κατασκευής ανά περιοχή.
• Κατασκευή μουσικών οργάνων χρησιμοποιώντας άχρηστα, ανακυκλώσιμα υλικά. Πειραματισμός, αυτοσχεδιασμός, διακόσμηση των οργανοκατασκευών.
• Δημιουργία ορχήστρας αποτελούμενης από τα αυτοσχέδια μουσικά όργανα που κατασκεύασαν οι μαθητές.
• Δημιουργία τραγουδιών που αναφέρονται στην ανακύκλωση και τις οργανοκατασκευές με αυτοσχεδιασμό μουσικής, στίχου και χορογραφίας.
• Τελική εκδήλωση - παρουσίαση του προγράμματος. Έκθεση οικολογικών αυτοσχέδιων μουσικών οργάνων. Συναυλία – μουσικοκινητική παράσταση.
Για την εφαρμογή του προγράμματος οι μαθητές αξιοποίησαν άχρηστα υλικά, μετουσιώνοντάς σε μουσικά όργανα: αλουμινένια κουτάκια αναψυκτικών και πλαστικά μπουκάλια έγιναν χαρούμενες μαράκες, άχρηστα χάρτινα κουτιά μεταμορφώθηκαν σε κιθάρες, κουτάκια από φιλμ και καπάκια μπουκαλιών χάρισαν φωνή στα σείστρα. Ξύλα, καλάμια, όσπρια, ξηροί καρποί, σακούλες, γυάλινα μπουκάλια και μεταλλικά κουτιά απέκτησαν ήχο, ζωντάνεψαν και μίλησαν στη γλώσσα των παιδιών. Έγιναν αυλοί του Πανός, νουνούρες, kazoo, όργανα της βροχής ή της θάλασσας, ταμπουρίνα, τύμπανα, μπόνγκος, κρόταλα και τόσα άλλα…

Η επαφή των μαθητών με την ανακύκλωση μέσω της μουσικής ήταν μια αληθινή εμπειρία εργασίας, παιχνιδιού, πειραματισμού, φαντασίας, γνώσεων και δεξιοτήτων. Η βιωματική και διαθεματική προσέγγιση του θέματος αποτέλεσε το ερέθισμα για διασκέδαση, ψυχαγωγία, έκφραση, αισθητική καλλιέργεια, περιβαλλοντική ευαισθητοποίηση, διαμόρφωση αξιών και οικολογικής συνείδησης.

ΣΟΦΙΑ ΜΠΑΛΚΑ (ΜΟΥΣΙΚΟΛΟΓΟΣ)

Δεν υπάρχουν σχόλια: