Δευτέρα, 15 Σεπτεμβρίου 2008

ΟΛΟΗΜΕΡΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΧΩΡΑΣ ΑΝΔΡΟΥ Προστατεύουμε τις παραλίες μας και τα θαλάσσια είδη που κινδυνεύουν





Κριτήρια επιλογής θέματος

Η θάλασσα κέντρο ενδιαφέροντος για τα παιδιά ενός νησιού
Η ύπαρξη σκουπιδιών στις παραλίες με τις οποίες έχουν άμεση και καθημερινή επαφή τα παιδιά του νησιού
Το γεγονός ότι τα παιδιά είχαν ήδη προβληματιστεί αναφορικά με περιβαλλοντικά θέματα (είδη υπό εξαφάνιση) μέσω των ΜΜΕ

Στόχοι

Να έρθουν σε άμεση επαφή με το πρόβλημα της ρύπανσης των ακτών-θαλασσών και να κινητοποιηθούν συμβάλλοντας στον καθαρισμό των ακτών της πόλης μας
Να ευαισθητοποιηθούν αναφορικά με την προστασία της θαλάσσιας πανίδας
Να γνωρίσουν την δράση οικολογικών οργανώσεων και να συνεργαστούν μαζί τους
Να συμβάλλουν στην ευαισθητοποίηση και δράση του άμεσου κοινωνικού περίγυρου (γονείς-φίλοι.......),έτσι ώστε να συνειδητοποιήσουν την αναγκαιότητα της ομαδικής – συνεργατικής δράσης.
Μεθοδολογία – στάδια υλοποίησης προγράμματος

Φάση ευαισθητοποίησης και προβληματισμού μέσω βιβλίων – εικόνων - ηλεκτρονικού υπολογιστή
Φάση διερεύνησης γνώσεων που ήδη έχουν τα παιδιά αναφορικά με το θέμα (μαιευτική μέθοδος)
Ανάπτυξη σχεδίου εργασίας
Μελέτη πεδίου (προγραμματισμός δραστηριοτήτων στα πλαίσια της μελέτης πεδίου)
Χρήση ομαδοσυνεργατικής μεθόδου

Διεξαγωγή και υλοποίηση προγράμματος


1η επίσκεψη στη γειτονική παραλία (Νειμποριό) – διαπίστωση φαινομένου ρύπανσης του χώρου – προβληματισμός σχετικά με το τι μέτρα μπορούμε να λάβουμε – κινητοποίηση των παιδιών – καθαρισμός της παραλίας.
Εικαστικές δραστηριότητες αναφορικά με τις δράσεις στην παραλία στο χώρο του σχολείου (ζωγραφική – γλυπτική – κολάζ - μουσική – δραματοποίηση – κουκλοθέατρο)
Αφηγήσεις ιστοριών αναφορικά με τα θέματα του περιβαλλοντικού προγράμματος
Επαφή των παιδιών με οικολογικές οργανώσεις και σχετικές δραστηριότητες μέσω ηλεκτρονικού υπολογιστή (ΜΟΜ – HELMEPA)
Οργάνωση και πραγματοποίηση 2ης επίσκεψης στη γειτονική παραλία
( Νειμποριό) και οργανωμένος καθαρισμός της παραλίας (μεγάλες σακούλες
σκουπιδιών – γάντια μιας χρήσης), τηρώντας κανόνες ασγαλείας (αντιηλιακό-
καπέλα-νερό). Μαγνητοφώνηση ήχων της θάλασσαςκαι εντυπώσεων των
παιδιών. Συλλογή φυσικού υλικού για χρήση κατασκευών στο χώρο του
σχολείου( άμμο, βότσαλα,κοχύλια,ξύλα). Ευαισθητοποίηση των
τσιγγανόπαιδων, που είχαν κατασκηνώσει κοντά στην παραλία και συμμετοχή
τους στον καθαρισμό.
6. Κατασκευή κάδων ανακύκλωσης χαρτιού-πλαστικού με αφόρμηση την
συγκομιδή των σκουπιδιών της παραλίας.
7. Επίσκεψη στο Ναυτικό Μουσείο Άνδρου σε συνεργασία με το ένα κλασσικό
τμήμα. Ξενάγηση στο χώρο – πληροφορίες σχετικά με τα είδη πλοίων καθώς
και τα όργανα ναυσιπλοïας.
Αξιοποίηση του φυσικού υλικού που συλλέχτηκε κατά τις επισκέψεις(κολάζ
με άμμο,κοχύλια - ζωγραφική σε βότσαλα) ώστε να παρουσιαστεί στην
τελική έκθεση εργασιών του σχολείου μας.

Παρουσίαση του προγράμματος


Έκθεση όλων των εργασιών ( ατομικών και ομαδικών)σε συνεργασία με τα δύο κλασσικά τμήματα στις 12-6-2008.
Δραματοποιήσεις μουσικών κομματιών σε συνεργασία με τα κλασσικά τμήματα με κεντρικό θέμα τη θάλασσα στις 12-6-2008.
Νησιώτικοι χοροί από όλα τα παιδιά του νηπιαγωγείου με συμμετοχή των προσκεκλημένων, στην εκδήλωση της 12ης Ιουνίου 2008.

Αξιολόγηση

Σχεδόν όλοι οι στόχοι μας πραγματοποιήθηκαν. Οι δραστηριότητες που έγιναν κάλυψαν όλα τα γνωστικά αντικείμενα του νέου αναλυτικού προγράμματος.( Γλώσσα-μαθηματικά-μελέτη περιβάλλοντος-έκφραση και δημιουργία-ηλεκτρονικό υπολογιστή).
Το πρόγραμμα αν και διήρκεσε λίγο λόγω δυσμενών καιρικών συνθηκών και λοιπών πολιτιστικών προγραμμάτων καθώς και προγραμματισμένων σχεδίων εργασίας (π.χ, 25η Μαρτίου, Πάσχα κ.ο.κ) -γεγονός που μας εμπόδισε να πραγματοποιήσουμε περισσότερες επισκέψεις στο πεδίο-κατάφερε να ευαισθητοποιήσει τα παιδιά και να τους προσφέρει μεγάλη χαρά.
Δυστυχώς η ανταπόκριση των γονέων αναφορικά με το πρόγραμμα ( αν και είχαν ενημερωθεί) δεν ήταν η αναμενόμενη, κάτι που χαρακτήρισε όλη τη σχολική χρονιά.

ΑΣΥΝΑΝΟΓΛΟΥ ΑΝΝΑ
ΦΑΜΕΛΗ ΚΑΛΛΙΟΠΗ

Βιβλιογραφία

1.Το Αλφαβητάρι της Φύσης (Μ. Φραγκιά)
2.Τα μυστικά της θάλασσας (Εκδ. Στρατίκη)
3. Το κάστρο της Καρέτα-Καρέτα (Τασούλας Τσιλιμένη)
4. Ζούσανε μια φορά δυο μικρά ψαράκια (Νέαρχου Θαλάσση)
5. Μέσα στη θάλασσα (Εκδ. Μίνωας)
6. Η κυρά μάνα η θάλασσα (Τζένης Μωραΐτη)
7. Ο τριγωνοψαρούλης ( Βαγγέλη Ηλιόπουλου)
8. Ο αδελφός του Τριγωνοψαρούλη ( Βαγγέλη Ηλιόπουλου)
9. Τριγωνοψαρούλης εναντίον μεγάλου καρχαρία (Βαγγέλη Ηλιόπουλου)
8. Το μυστικό της θάλασσας (Κώστα Μάγου)
9. Ωκεανός (Εκδ. Πατάκη)
10. Περιπέτεια στο βυθό (Σύγχρονο Νηπιαγωγείο τεύχος 63/2008)
11. Καθαρή παραλία (Παράθυρο τεύχος 45/2007)
12. Ο Αρίωνας και το δελφίνι (Σύγχρονο Νηπιαγωγείο τεύχος 52/2006)
13. Το βιβλίο- οδηγός για τη μεσογειακή φώκια στην Ελλάδα(Εκδ. Ακτή)
14. Ο κύριος Μπεν, η Μου και τα σκουπίδια (Σ. Ζαραμπούκα)
15. Το Βρωμοχώρι ( Σ. Ζαραμπούκα)

Δεν υπάρχουν σχόλια: